Du är här:

Min tid på ABF Vux

Fick jobb innan utbildningen var klar

Zebib Teages är nyexaminerad studiehandledare på modersmål. I december 2017 fick hon sitt examensbevis. Nu har hon fått jobb inom vuxenutbildningen.
– Jag lärde mig mycket på utbildningen, berättar hon. Förut trodde jag att en handledare mest översätter och tolkar, men nu kan jag verkligen stötta eleverna. Jag försäkrar mig om att de har förstått, och jag leder dem vidare till nästa steg utan att göra hela jobbet åt dem.

När Zebib först hörde talas om utbildningen bodde hon i Malmö.
– Ja, jag arbetade på förskolor i Malmö, men jag ville gärna vidare. Då läste jag om utbildningen på yh-myndighetens webbsida. Det kändes som om det kunde passa mig. Jag vill gärna arbeta med nyanlända elever och göra nytta i skolan.

Zebib sökte utbildningen och åkte upp till Göteborg för att göra inträdesprovet.
– Vi fick vi titta på ett filmklipp om studiehandledning och läsa en text från Skolverkets webbsida, minns hon. Sedan diskuterade vi innehållet och svarade på några frågor. Det måste ju ha gått ganska bra, för ett par veckor senare fick jag besked om att jag var antagen.
Då var det bara att söka lägenhet och packa väskan.
– Kanske hade jag tur, men det gick ganska lätt att hitta boende. Jag ångrar inte att jag flyttade. I höst ska ju utbildningen ges på distans också, och då tror jag att ännu fler kan vara intresserade. Det är bra.

Zebib hade inga problem att få jobb efter utbildningen.
– Jag fick erbjudande om en timanställning redan innan utbildningen var klar, säger hon. Nu arbetar jag med vuxenutbildning. Jag handleder alla elever, inte bara de som talar mitt språk. Dessutom har jag hand om introduktionen för nya sfi-elever. I utbildningen har vi ju lärt oss en del om att kartlägga elevernas bakgrund och förkunskaper.

Det är inget tvivel om att Zebib har nytta av det hon har lärt sig.
– Särskilt viktigt var det att förstå hur man kan jobba språkutvecklande i ämnesundervisningen. Vi pratade också mycket om utbildningssystem och skolkulturer. Jag hann gå tre år i eritreansk skola innan vi flyttade till Sverige, så jag kan jämföra. I mitt hemland förväntas eleverna bara kopiera det läraren säger. I Sverige är det mycket mer fokus på att reflektera, diskutera och argumentera. Det kan vara svårt för nyanlända att förstå den skillnaden. Men jag tycker att den svenska skolan fungerar bättre. När jag blev äldre flyttade vi tillbaka till mitt hemland under några år, och det var svårt för mig.

Utbildningen har gett mersmak. Nu är framtidsmålet att utbilda sig till lärare.
– Ja, det känns så. Jag trivs i skolans värld, och jag trivs särskilt bra tillsammans med vuxna elever. Just nu läser jag svenska som andraspråk på halvfart. Jag tror att jag har hittat rätt.