
Om våra YH-utbildningar
Yrkeshögskolan är en eftergymnasial utbildningsform med tydlig koppling till arbetslivets behov. Utbildningarna tas fram i nära samarbete med arbetsgivare och branschrepresentanter för att möta efterfrågan på specifik kompetens inom olika yrkesområden.
Gemensamt för alla YH-utbildningar är att de är avgiftsfria, berättigar till studiemedel och ger goda möjligheter till arbete efter examen. Du betalar endast för litteratur och eventuellt kursmaterial.
Våra utbildningar är flexibla och utformade för att kunna kombineras med heltidsarbete. De ges på distans och bygger på kollegialt lärande och praktiska övningar. Det finns oftast flera sätt att delta – till exempel med återkommande onlineträffar eller i ett mer självständigt spår. Undervisningen är alltid kopplad till din yrkespraktik, vilket ger dig möjlighet att direkt omsätta dina nya kunskaper i det dagliga arbetet.
Vi får besked från Myndigheten för Yrkeshögskolan om vilka utbildningar som beviljas den 21 juni. Anmäl ditt intresse för de utbildningar du är intresserad av så skickar vi information så fort vi vet.
Anmäl intresse och/eller prenumerera på vårt nyhetsbrev: klicka här!
Våra ansökningar inför hösten 2025
AI i utbildning
För dig som vill förstå och använda AI:s möjligheter i skolans värld
Utbildningen AI i utbildning vänder sig till dig som arbetar inom skola eller annan utbildningsverksamhet och vill lära dig hur generativ AI kan användas för att utveckla undervisning, planering och bedömning. Du får kunskap om hur tekniken fungerar – men också hur du använder den i praktiken, med fokus på etik, inkludering och elevens lärande.
Syfte med utbildningen
Syftet är att ge dig som pedagog verktyg och förståelse för hur AI kan bli ett konkret stöd i vardagen. Du får lära dig att:
-
Förbättra undervisningen genom att använda AI för att skapa engagerande och anpassat material för dina elever.
-
Effektivisera planering och bedömning genom AI-stöd för att spara tid och öka kvaliteten.
-
Stärka inkludering och individanpassning med AI-lösningar som kan möta elevers olika behov, inklusive NPF-variationer.
-
Hantera AI på ett etiskt sätt, där frågor om rättvisa, integritet och klimatpåverkan är centrala.
-
Förbereda dig för framtidens utbildning med kunskaper om den senaste teknikutvecklingen och hur du kan vara med och leda förändring.
Behörighet
För att kunna söka behöver du:
✔️ Avslutad gymnasieexamen (svensk eller utländsk), inklusive Svenska 2 eller Svenska som andraspråk 2.
✔️ Minst 6 månaders dokumenterad yrkeserfarenhet inom pedagogiskt arbete.
Design av digital didaktik
För dig som vill utveckla din undervisning med
digitala metoder, pedagogik och AI
Utbildningen Design av digital didaktik riktar sig till dig som är verksam som lärare, studiehandledare eller skolledare – oavsett om du arbetar i klassrum, på distans eller i en hybridform. Du får verktyg och kunskap för att planera, genomföra och utvärdera undervisning med digital teknik och AI som en naturlig del av lärmiljön.
Syfte med utbildningen
Syftet är att ge dig som pedagog stöd i att utveckla en digitalt didaktisk undervisningspraktik – grundad i forskning, kollegialt lärande och formativa principer. Du får lära dig att:
-
Planera och utvärdera undervisning med digital teknik och AI som stöd, utifrån ett didaktiskt helhetsperspektiv – vad, hur och varför.
-
Använda metoder som flippat klassrum och digitala verktyg för att skapa engagerande och tillgänglig undervisning.
-
Utforska AI:s roll inom utbildningens digitalisering, med fokus på hur tekniken kan stödja lärande, differentiering och pedagogiskt ledarskap.
-
Koppla IKT, AI och digitalisering till skolans styrdokument och till din egen verksamhet.
-
Utvecklas professionellt genom kollegialt lärande, där reflektion, samarbete och praktisk tillämpning står i centrum.
-
Främja ett självständigt och reflekterande förhållningssätt till digital pedagogik i en föränderlig utbildningsmiljö.
Behörighet
För att kunna söka behöver du:
✔️ Avslutad gymnasieexamen (svensk eller utländsk), inklusive Svenska 2 eller Svenska som andraspråk 2.
✔️ Minst 6 månaders dokumenterad yrkeserfarenhet inom pedagogiskt arbete.
Foto, AI och journalistiskt bildberättande
För dig som vill kombinera bildjournalistik med AI
och arbeta med visuellt innehåll i ett nytt medielandskap
Utbildningen Foto, AI och journalistiskt bildberättande riktar sig till dig som är verksam inom media eller vill ta ett steg in i journalistyrket med särskilt fokus på bild, film och AI. Du får en gedigen grund i foto- och filmteknik, bildredigering och visuellt berättande – samtidigt som du lär dig använda AI-verktyg på ett etiskt och hållbart sätt.
Syfte med utbildningen
Syftet är att ge dig som arbetar, eller vill arbeta, med journalistiskt bildinnehåll kunskap och praktisk färdighet i att skapa starka och ansvarsfulla visuella berättelser – i en tid där AI förändrar både arbetsmetoder och medieetik. Du får lära dig att:
-
Arbeta med foto, film och redigering anpassat för nyhetsproduktion och sociala plattformar.
-
Skapa multimodala journalistiska produkter där bild, text och video samspelar på ett professionellt sätt.
-
Använda AI för att generera och redigera bilder, samtidigt som du förstår hur man identifierar deepfakes och hanterar AI-genererat material på ett journalistiskt trovärdigt sätt.
-
Navigera i ett förändrat medielandskap, där AI:s roll ställer nya krav på etik, källkritik och miljöansvar.
-
Tillämpa juridiska och etiska principer vid användning av visuellt innehåll, oavsett publiceringskanal.
Behörighet
För att kunna söka behöver du:
✔️ Avslutad gymnasieexamen (svensk eller utländsk), inklusive Svenska 2 eller Svenska som andraspråk 2.
✔️ Minst 6 månaders dokumenterad yrkeserfarenhet inom journalistik, media, kommunikation eller annan relevant pedagogisk eller skapande verksamhet.
Förskolan i ett digitalt samhälle
För dig som vill utveckla förskolans digitala
arbetssätt med fokus på barns lärande, etik och AI
Utbildningen Förskolan i ett digitalt samhälle riktar sig till dig som är yrkesverksam inom förskolan och vill förstå och använda digitaliseringens och AI:s möjligheter på ett pedagogiskt och ansvarsfullt sätt. Du får både forskningsbaserad kunskap och praktiska verktyg för att utveckla inkluderande, tillgängliga och kreativa lärmiljöer där barnens behov står i centrum.
Den ger dig möjlighet att fördjupa dig i aktuella frågor kring teknik, etik, dokumentation och ledarskap – kopplat till digital utveckling i förskolan.
Syfte med utbildningen
Syftet är att ge dig som förskollärare eller barnskötare verktyg och förståelse för hur digital teknik och AI kan stödja barns lärande, samtidigt som du navigerar i ett föränderligt samhälle. Du får lära dig att:
-
Förstå digitaliseringens roll i förskolan, inklusive hur policyförändringar och forskning påverkar arbetet med barn.
-
Använda digitala verktyg och AI för dokumentation, planering, reflektion och kommunikation med vårdnadshavare.
-
Skapa tillgängliga och inkluderande miljöer där digitala resurser stödjer alla barn – även de med NPF-variationer.
-
Arbeta kreativt med AI för att utforma pedagogiskt material och aktiviteter anpassade till barnens olika förutsättningar.
-
Navigera etiska dilemman och förstå lagstiftning som GDPR i förskolans digitala praktik.
-
Reflektera kring AI:s miljöpåverkan och hur digitala val kan göras med hållbarhet i åtanke.
-
Leda digitaliseringsprocesser, både i det dagliga arbetet och i det kollegiala utvecklingsarbetet.
Behörighet
För att kunna söka behöver du:
✔️ Avslutad gymnasieexamen (svensk eller utländsk), inklusive Svenska 2 eller Svenska som andraspråk 2.
✔️ Minst 6 månaders dokumenterad yrkeserfarenhet inom förskola eller liknande pedagogisk verksamhet.
Hybridundervisning i utbildningsmiljöer
För dig som vill skapa engagerande och inkluderande
undervisning – både på plats och online
Utbildningen Hybridundervisning i utbildningsmiljöer vänder sig till dig som är verksam inom utbildning och vill utveckla din förmåga att planera och genomföra undervisning som fungerar för både distans- och platsbundna studerande. Du får både teknisk och pedagogisk kunskap för att skapa inkluderande, interaktiva och engagerande hybridmiljöer.
Den lämpar sig särskilt väl för dig som arbetar inom vuxenutbildning, högskola, YH eller annan flexibel utbildningsverksamhet.
Syfte med utbildningen
Syftet är att ge dig som pedagog, utbildare eller skolledare en stabil grund för att självständigt kunna planera och leda hybridundervisning som är både likvärdig och pedagogiskt hållbar. Du får lära dig att:
-
Designa hybridundervisning med tydlig struktur, interaktion och delaktighet för alla studerande – oavsett plats.
-
Använda digitala verktyg och lärplattformar för undervisning, bedömning, kommunikation och samarbete.
-
Skapa inkluderande lärmiljöer, med särskild hänsyn till studerande med NPF-variationer eller andra behov.
-
Hantera tekniska utmaningar och driv engagemang i en digital-fysisk undervisningsmiljö.
-
Arbeta utifrån ett jämlikhetsperspektiv, där tillgång till undervisning inte påverkas av om man deltar på plats eller på distans.
-
Leda hybridklasser effektivt, utvärdera undervisningen och anpassa den utifrån feedback och resultat.
Behörighet
För att kunna söka behöver du:
✔️ Avslutad gymnasieexamen (svensk eller utländsk), inklusive Svenska 2 eller Svenska som andraspråk 2.
✔️ Minst 6 månaders dokumenterad yrkeserfarenhet inom undervisning eller pedagogisk verksamhet.
Matematik i förskolan
För dig som vill stärka barns matematiska nyfikenhet och
utveckling genom lek, utforskande och undervisning
Utbildningen Matematik i förskolan vänder sig till dig som arbetar inom förskolan och vill utveckla din förmåga att skapa inspirerande och tillgängliga lärmiljöer för barns matematiska lärande. Med utgångspunkt i aktuell forskning och läroplanen lär du dig hur du med hjälp av lek, undersökande arbetssätt och estetiska uttryck kan väcka barnens intresse för matematik.
Syfte med utbildningen
Syftet är att ge dig som pedagog i förskolan en trygg grund i hur du kan undervisa i matematik på ett lekfullt, forskningsbaserat och inkluderande sätt. Du får lära dig att:
-
Förstå matematikens roll i förskolan och hur undervisningen kan stimulera barns nyfikenhet och utforskande.
-
Skapa lärsituationer som bygger på barnens frågor och erfarenheter, där matematiska begrepp vävs in i vardagen.
-
Använda didaktiska modeller och undervisningsmetoder som utgår från barnens perspektiv.
-
Anpassa undervisningen för att inkludera alla barn, inklusive barn med NPF-variationer.
-
Integrera estetiska uttryck, litteratur och digitala verktyg för att fördjupa matematiskt lärande.
-
Dokumentera barns matematiska resonemang för att synliggöra och utveckla lärandeprocesserna.
-
Arbeta ämnesövergripande, där matematik samspelar med språk, naturvetenskap och teknik.
Behörighet
För att kunna söka behöver du:
✔️ Avslutad gymnasieexamen (svensk eller utländsk), inklusive Svenska 2 eller Svenska som andraspråk 2.
✔️ Minst 6 månaders dokumenterad yrkeserfarenhet inom förskola eller liknande pedagogisk verksamhet.
Naturvetenskap och teknik i förskolan
För dig som vill väcka barns nyfikenhet för natur,
teknik och matematik genom lek och utforskande.
Utbildningen Naturvetenskap och teknik i förskolan vänder sig till dig som arbetar i förskolan och vill fördjupa din kunskap om hur du kan stimulera barns tänkande inom naturvetenskap, matematik och teknik. Du får både teoretisk förankring och praktiska verktyg för att skapa tillgängliga, inspirerande och undersökande lärmiljöer där alla barn inkluderas.
Syfte med utbildningen
Syftet är att ge dig som pedagog i förskolan en stabil grund för att arbeta med naturvetenskap och teknik i vardagen, på ett lekfullt, forskningsbaserat och inkluderande sätt. Du får lära dig att:
-
Förstå hur naturvetenskap, matematik och teknik integreras i förskolans uppdrag, med stöd i läroplanen och aktuell forskning.
-
Utveckla undervisning som väcker barns nyfikenhet och stärker deras förmåga att undersöka, resonera och lösa problem.
-
Använda lek och vardagssituationer som utgångspunkt för pedagogiska aktiviteter inom teknik och naturvetenskap.
-
Skapa tillgängliga och inkluderande lärmiljöer, särskilt anpassade för barn med NPF-variationer.
-
Integrera estetiska uttryck, språk och digitala verktyg i arbetet med naturvetenskapliga och tekniska begrepp.
-
Dokumentera och analysera barns lärprocesser, och använda dessa som grund för att utveckla undervisningen.
-
Samverka med kollegor och vårdnadshavare för att stärka barnens utveckling och lärande inom ämnesområdena.
Behörighet
För att kunna söka behöver du:
✔️ Avslutad gymnasieexamen (svensk eller utländsk), inklusive Svenska 2 eller Svenska som andraspråk 2.
✔️ Minst 6 månaders dokumenterad yrkeserfarenhet inom förskola eller liknande pedagogisk verksamhet.
NPF-variationer i skola och samhälle
För dig som vill skapa mer inkluderande
verksamheter – i skolan och i samhället
Utbildningen NPF-variationer i skola och samhälle riktar sig till dig som arbetar med barn, unga eller vuxna i pedagogiska eller samhällsbaserade verksamheter och vill stärka din kompetens kring neuropsykiatriska funktionsvariationer (NPF). Utbildningen ger dig forskningsbaserad kunskap och praktiska verktyg för att kunna anpassa och utveckla verksamheter så att alla individer får det stöd de behöver – oavsett förutsättningar.
Du får möjlighet att reflektera över din egen yrkespraktik och utveckla strukturer för ett mer inkluderande och hållbart arbetssätt.
Syfte med utbildningen
Syftet är att ge dig som pedagog, handledare eller samhällsaktör kunskap, färdigheter och verktyg för att förstå, identifiera och möta behov hos personer med NPF. Du får lära dig att:
-
Förstå hur NPF påverkar lärande, kommunikation och socialt samspel, med stöd i aktuell forskning.
-
Anpassa undervisning och miljöer i både skola och andra verksamheter för att skapa trygghet och delaktighet.
-
Använda digitala verktyg och teknik som stöd för struktur, kommunikation och lärande.
-
Identifiera tecken på NPF tidigt, och tillämpa strategier för att ge rätt stöd från början.
-
Samarbeta tvärprofessionellt, t.ex. med specialpedagoger, kuratorer och socialtjänst.
-
Implementera jämställdhetsperspektiv och tillgänglighetsprinciper, i allt från planering till genomförande.
-
Arbeta rättighetsbaserat och normkritiskt, med fokus på att skapa långsiktiga och hållbara stödinsatser.
Behörighet
För att kunna söka behöver du:
✔️ Avslutad gymnasieexamen (svensk eller utländsk), inklusive Svenska 2 eller Svenska som andraspråk 2.
✔️ Minst 6 månaders dokumenterad yrkeserfarenhet inom skola, omsorg eller annan pedagogisk eller samhällsbaserad verksamhet.